قوانین ثبت دامنه های بین المللی

به طور کلی ثبت هر دامنه ای در تمامی رجیسترار ها تابع قوانینی می باشد این قوانین توسط کمپانی بین المللی ICANN که وظیفه کنترل تمامی رجیسترار ها و موارد مرتبط با دامین را دارد طبق ضوابط و قوانین بین الملل وضع شده است.

دامنه ها ای که مختص یک کشور خاص می باشند مانند uk .ir. , … دارای قوانین اختصاصی همان کشور می باشند.

در زیر به توضیح هر دو مورد خواهیم پرداخت.

مقررات عمومی ثبت دامنه

  • ثبت تمامی دامنه ها ( به جز دامنه های فارسی ) حتما باید ترکیبی از حروف و اعداد باشد و استفاده از نقطه ، زیر خط ، فاصله و یا نمادهایی چون @,%,* و ... امکان پذیر نمی باشد.
  • نام دامنه باید حداقل 3 کارکتر و حداکثر 63 کارکتر باشد.
  • نام و مشخصات صاحب دامنه تنها باید با حروف لاتین باشد و امکان نوشتن مشخصات بر اساس حروف الفبای یک زبان خاص مانند فارسی و ... امکان پذیر نمی باشد.
  • پس از ثبت دامنه انتقال دامنه تا 60 روز امکان پذیر نمی باشد و درخواست انتقال توسط رجیسترار رد خواهد شد.

با توجه به موارد فوق در زیر به قوانین ثبت دامنه ها با پسوند های خاص اشاره خواهیم نمود.

دامنه های عمومی

دامنه های زیر توسط هر شخص حقیقی و یا حقوقی در تمام دنیا قابل ثبت بوده و تنها قوانین فوق ( عمومی ) شامل ثبت آنها خواهد شد:

Com , net , org , info , biz , co , in , pw , tv , me

دامنه های .ir و تمامی دامنه هایی که در انتها شامل این پسوند می شوند مانند : .co.ir

قوانین ثبت این دامنه های که تنها برای کشور ایران می باشد در لینک زیر به طور کامل نوشته شده است و تمامی کاربران حقیقی و حقوقی ایرانی و یا خارجی باید با توجه یه این قوانین دامنه های خود را ثبت کنند:

قوانین و مقررات ثبت دامنه IR

ثبت دامنه های .us

ثبت دامنه هایی که با پسوند us می باشند تنها برای ساکنین ایالات متحده آمریکا می باشند آزاد می باشد.

با توجه به مواردی که در ذیل نوشته می شود در صفحه پیکربندی ثبت دامنه باید یک Nexus Category ( نوع رابطه ) انتخاب کنید و فیلد Application Purpose ( هدف از ثبت دامنه ) رو پر کنید.

پیشنهاد ما به شما در بخش Nexus Category انتخاب گزینه های C11 یا C12 ( شهروند یا ساکن آمریکا ) می باشد و در بخش Application Purpose گزینه P1 یا Personal use ( استفاده شخصی می باشد).

Application Purpose : هدف از ثبت دامنه

P1 : استفاده تجاری

P2 : استفاده غیر انتفاعی مانند باشگاه ها، انجمن ها، سازمان های مذهبی و غیره

P3 : استفاده شخصی

P4 : اهداف آموزشی

P5 : اهداف دولتی

Nexus Category : نوع رابطه

C11 : شخص حقیقی که شهروند آمریکا باشد.

C21 : شرکت یا سازمانی که در یکی از پنجاه ایالات متحده، ناحیه کلمبیا و یا هر یک از ایالات متحده آمریکا به ثبت رسیده و اداره گردد.

C12 : شخص حقیقی که اقامت دائمی در آمریکا داشته باشد.

C31 : شرکت یا سازمان خارجی که به طور منظم در ایالات متحده آمریکا به فعالیت های قانونی مانند فروش کالا، خدمات و یا دیگر فعالیت های تجاری یا غیر تجاری می پردازد.

C32 : شرکت یا سازمانی که دارای دفتر و یا امکاناتی در آمریکا باشد.

در نظر داشته باشید که در درج مشخصات خود به عنوان مالک دامنه مانند نشانی و یا شماره تلفن حتما اطلاعات کشور آمریکا نوشته شود.

ثبت دامنه های .ca

برای ثبت دامنه های .ca در صفحه پیکربندی باید نوع رابطه خود را با کشور کانادا LegalType مشخص کنید.در بخش اشخاص پیشنهاد ما Canadian Citizen ( شهروند کانادا ) می باشد.در هنگام ثبت فراموش نکنید که تیک موافقت نامه کشوری ثبت دامنه های کشور کانادا یا CIRA Agreement را بزنید.در زمان ثبت مشخصات هویتی خود را به عنوان شهروند کانادا وارد کنید.

ثبت دامنه های .ws

ثبت این دامنه ها با توجه به شرایط عمومی ثبت دامنه ها,شرایط خاصی نداشته و فقط تنها شرایط ثبت این پسوند استفاده از 4 کارکتر یا بیشتر می باشد.

ثبت دامنه های .pro

این نوع دامنه ها مخصوص شاغلان و متخصصان حرفه ای ایجاد شده است و محدودیتی در انتخاب شغل و یا حرفه در زمان ثبت آنها وجود ندارد و ثبت این نوع پسوند ها گواهی بر حرفه ای بودن حرفه و یا شغل شما می باشد.ثبت این نوع پسوند ها گواهی بر صلاحیت کاری و حرفه شما در مراجع قانونی کشور محل سکونت شما می باشد که نشان از شهرت شما دارد و طبعا مشتریانتان به شما اعتماد بیشتری خواهند کرد.

ثبت این دامنه ها برای عموم آزاد می باشد و با توجه به قوانین عمومی ثبت دامنه ها امکان ثبت آنها آزاد می باشد و تنها تفاوت این پسوند ها در زمان ثبت,انتخاب نوع شغل شما می باشد.در نظر داشته باشید که در زمان ثبت باید مجوز کار در زمینه شغلی که انتخاب می کنید رو داشته باشید.

برای ثبت این دامنه تنها نیاز است که زمینه شغلی خود را وارد کنید ولی در نظر داشته باشید که شرکت ثبت کننده مختار است که از شما مجوز یا گواهی کاریتان را درخواست نماید.

دامنه های زیر قابل ثبت هستند و تنها برای ثبت نیاز به مدارک دارند:

law.pro، advoc.pro، bar.pro، jur.pro، و recht.pro برای مشاغل حقوقی و قضایی

cpa.pro، aaa.pro، aca.pro،و acct.proبرای مشاغل مرتبط با حسابداری

med.pro برای حوزه درمانی و پزشکی

eng.pro برای مهندسان

ثبت دامنه های .name

ثبت این نوع دامنه ها نیز با توجه به قوانین عمومی ثبت دامنه ها آزاد بوده و فرض بر این است که شما برای ثبت نام و نام خانوادگی خود را نوشته باشید.

ثبت دامنه های .asia

این پسوند ها برای اشخاص سازمان ها و یا شرکت هایی می باشد که تابع قاره آسیا هستند.

در زمان ثبت و در بخش پیکربندی باید در بخش Legal Type گزینه Natural Person ( شخص حقیقی ) در بخش Identity Form گزینه Passport ( گذرنامه ) و در بخش Identity Number شماره گذرنامه خود را وارد کنید.

ثبت دامنه های .uk

ثبت این نوع دامنه ها نیز با توجه به قوانین عمومی ثبت دامنه ها آزاد بوده ولی در زمان ثبت باید در کادر Legal Type گزینه Individual ( شخصی ) انتخاب شود و در بخش Registrant Name نام خود را به عنوان ثبت کننده دامنه به انگلیسی وارد کنید.

در نظر داشته باشید که ثبت این دامنه ها تنها با پسوند .co.uk امکان پذیر می باشد.

ثبت دامنه های .tel

بر روی این دامنه ها امکان قرار دادن دی ان اس و بالا آوردن یک وبسایت وجود ندارد و تنها کاربرد آنها وارد کردن اطلاعات خود و یا کسب و کارتان در بخش اطلاعات دامنه به عنوان یک رزومه یا کارت ویزیت می باشد.در زمان ثبت دامنه در بخش Legal Type باید یا Natural Person ( اشخاص حقیقی ) یا Legal Person ( اشخاص حقوقی ) را انتخاب نمایید.

ثبت دامنه های .mobi

ثبت این نوع دامنه ها نیز با توجه به قوانین عمومی ثبت دامنه ها آزاد بوده و تنها موردی که باید رعایت شود این است که سایتی که بر روی این دامنه ها بالا آورده می شود حتما قوانین ریسپانسو را رعایت کرده و در گوشی و یا تبلت ها به طور صحیح اجرا شوند.

ثبت دامنه های .eu

برای ثبت این دامنه ها لازم است در درج مشخصات خود به عنوان مالک دامنه اطلاعات مربوط به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را وارد کنید.

  • 327 Users Found This Useful
Was this answer helpful?

Related Articles

چگونه شناسه کاربری در ایرنیک (nic handle) ایجاد کنم؟

اگر عضو سایت ایرنیک نیستید می‌توانید با ساخت شناسه کاربری جدید در سایت عضو شوید. این شناسه به...

آموزش ارسال مدارک درخواست شده توسط ایرنیک

1. وارد پنل دامنه های خود در Nic.ir شوید. 2.از منوی بالا گزینه "ارسال مدارک" را انتخاب کنید.3.در...

تغییر رابط نماینده دامنه برای انتقال دامنه IR به شرکت روماک

برای تمدید دامنه های IR باید رابط نماینده بر روی شرکت گسترش ارتباطات و فناوری روماک (ro445-irnic)...

SMTP چیست

SMTP یا Simple Mail Transfer Protocol یکی از پروتکل های TCP/IP برای ارسال یا انتقال ساده ایمیل...

پارک کردن دامنه به چه معناست؟

فرض کنید شما مقداری فضای اینترنتی خریده اید و آدرس (دومین) سایت شما example.com می باشد. پس از...